Friday, October 17, 2008

Terkedu

"Banyak dapat duit raya?", aku memulakan pertanyaan.
"Banyak...RM148!!", jawabnya bersungguh-sungguh.
"Wah...banyak tuh!! Buat apa ngan duit tu?", tanya aku lagi.
"Simpan kat bank..."
"Baguslah. Nanti boleh beli benda yang adik suka", nasihat aku pula.
"Saya nak beli kete", balasnya sambil menunjukkan riak wajah yang serius.
"Kete control eh?"
"Taklah. Kete untuk ayah", jawabnya sambil melemparkan senyuman manis.

Pergh.Terkedu aku mendengarnya. Budak yang baru berumur 9 tahun sudah mempunyai hasrat yang begitu murni. Hasrat untuk meringankan beban ayah, ibu dan keluarganya. Aku cukup kagum dan terharu dengan semangat yang ditunjukkan olehnya.

Nama budak tu Alif Qayyum. Sebenarnya Alif ni anak kepada salah seorang pekerja am kat sekolah aku. Keluarga dia memang cukup sederhana. Sementelah, ayahnya cuma mempunya motor sebagai kenderaan utama. Jadi, Alif berhasrat untuk menghadiahkan sebuah kereta buat ayahnya.

Aku kagum. Sangat-sangat kagum.

P/s : Sejak dari hari tu gua mula kamcing ngan budak tu. Kebetulan, dia ni minat sangat main bola. Dan gua pula cikgu bola. So, memang cocok dan molek. Akan gua pimpin budak ni menjadi seorang penyerang yang berbisa kelak!! Paling tidak dapat menyarung jersi Felda United...

30 comments:

alif-mikail said...

Cemerlang sungguh cekgu ini.. semoga berjaya dunia dan akhirat..

eh! kan namanya ALIFF tentu saja.. ehem! ehem! hahahaha

(blushing)

Farid Abu Talib said...

lahir seorang lagi pengagum berhala bergerak. kahkahkah.

Kikuri said...

Bagusnye budak Aliff ni! Ish.. terharunye.. *sob*

@tune® said...

murni sungguh hasratnye...

cikgu bola seapak tuh...xsame ngan cikgu pendidikan jasmani?

pjoe said...

kalau aku masih kecik
pasti aku suruh kau pimpin tangan aku

Did said...

Aku sedu, kau pula terkedu.Kenapa sarung jersi Felda United? Apakah Benitez tidak memandang bakat yang ada pada Aliff?

Dzulkarnain Mohamad said...

biasanya anak org susah lebih mengingati ayah ibu..

entahla betul tidak teori aku..

kesusahan bagi seorang anak org susah tak sama dgn kesusahan bg anak org senang..

anak org susah dah tak fikir tentang kasih sayang yang diterima tp lebih kepada memberi kasih sayang kpd ibu bapa..

anak org senang lebih kepada mengharapkan kasih sayang tanpa memberi kasih sayang kpd ibubapa

ini krn mereka dh cukup keperluan..

cuba kau tanya budak kecik yg mak ayahnya senang, tengok apa pula jwpn dia..

o-y-e-t-t said...

pasukan felda united tu agak2 bole masuk dlm liga M tak?

Anasir said...

kau buat aku bangga, cikgu!

farah sr said...

sob! sob!
kalau la aliff tu adik aku..

penanya (?) said...

jgn esok2 kuar metro guru mencabul student sudah weh! gaya kau dah macam semacam nih....

farhanaLicious said...

arr... alif, baik nya. alif, idola saya.

Si Kachak Suparjo said...

Main bola kat Malaysia bleh kaya ke?












Musti ade yg melatah jap lagi.

Redzwan Abdullah said...

ko mmg cekgu yg baek...
semua post ko pasal ko seorang cekgu yg baik...
Adakah ko cekgu yg baek?
haha

sootsprite said...

bile abang padel nak kasik ai duit raya?
hikhik

poyotito's said...

budak2 memang halus dan murni jiwa mereka..
dan besar esok harap masih begitu lah.

kecik said...

setuju ngan teori inche dzulkarnain..
sgt2

l.i.f.e said...

aku sangat setuju dgn komen dzul. anak org susah bila dah besar dan agak senang sedikit, kerjanya memberi tanpa berkira.

baguslah ada niat murni membimbing utk benda2 yg baik. aku pernah ada pengalaman cikgu yg "membimbing" ke arah "khayalan". sehingga sekarang aku agak sceptical dengan cikgu yg bernama jim alip lam ya lam. haihhh

Fiziy said...

tgh putih lagi hati tu. karang dah hitam sket, dah up sket, dah tau dunia luar sket..haa tgk la camne! HAHA anyway aku support kau. Kasi die main cun ala ala CR, ok?

13may said...

jgn pow dia dah ler...hehhe hehhe

prejudis said...

cikgu,jgn kena sepak ngan anak murid perempuan.

sootsprite said...

hikhik
saya nak duit raya~ buleh ke?
nnt barulah sy bleh beli kete :P

tasikmerah said...

kepayahan mengajar kita utk jadi manusia. sila jgn manjakan ank2 anda~






.

utopia said...

emm aku terharu betul dengan bedak itu

biskutrajin said...

tu la namenye anak yg mngenang budi...mintak2 aku dpt anak cenggitu esok2..ehehe

Izzah Malik said...

sweet sangat budak nih, macam dalam iklan kepsi tuh.

doakan dia jadi manusia yang bergua, amin.

chuckiesd said...

memang bagus ini budak..sanggup berkorban untuk bapanyer sepertimana bapa berkorban untuknya...semoga labih ramai lagi kanak-kanak berfikiran macam tu..

padelkopak said...

alif,
yela sume yg bernama alif terbaikkk!!!

farid,
tapi die beli sbg keperluan....

kikuri,
mmg gua syak budak ni baguss!

@tune,
mana sama.gua semacam coach bola la..

pjoe,
gua sudi pimpin tgn lu!!

did,
benitez sengal2 brader!bkn boleh pakai pon.

dzulkarnain,
lu punya teori mmg gua setuju abes!

oyett,
gua rase boleh, tp makan tahun juga la.

anasir,
ala biasa2 saja.

farah sr,
klu la aliff anak aku...

penanya,
gua kan cikgu yg budiman!!

farhana,
gua rase die layak masuk m'sian idol.

suparjo,
kaya mmg x bley.tp lepasla utk hidup..

redzwan,
spt yg gua tegaskan, gua cikgu yg budiman!

sootsprite,
bila2...janji dtg ke rumah.

poyotito's,
gua syak budak tu bley jd org berguna kelak!

kecik,
gua pon!!

life,
apa cerita?cikgu jalil?

fiziy,
gua mana layan CR!cam torres la brader!

13may,
apa barang paw bdk sek rendah...

prejudis,
bdk pompuan gua belai dgn penuh kasih syg!!xkan ade yg sanggup tendang gua...

tasikmerah,
gua setuju!tp gua xde anak lg...

utopia,
bedak?apa kes?

biskutrajin,
lu nak kawen jgn lupa jemput gua.

izzah,
lu jgn risau!akan gua pimpin tangan die...

chuckiesd,
berkorban apa saja...harta atau pun nyawa!!

Ezwin said...

Comey..jersi Felda united..hehehe..budak itu sgt sweet..harap saya punya anak yg begitu juga nanti.

padelkopak said...

ezwin,
yah.bdk tu mmg sweet!!tu pasal gua nak pimpin tangan dia menuju jalan yg lurus lagi diredhai...