Friday, November 14, 2008

Kajang Pak Malau

Hari ini. Jumaat. Last day sekolah. Esok cuti sekolah. Esok tiada pelajar ke sekolah. Esok keadaan sunyi sepi satu sekolah.

Esok tiada lagi hilai tawa dan derai air mata. Hilang segala.

Sebenarnya. Aku rasa sayu setiap kali cuti sekolah. Terasa berat hati ini untuk meninggalkan sekolah. Meninggalkan hiruk-pikuk suasana kelas. Meninggalkan haru-biru karenah pelajar-pelajar. Terutamanya. Juga tempat di mana aku telah bermastautin. Selama lebih dua tahun.

Aku pasti rindukan itu semua.

Sering terlintas di benak pikiranku. Persoalan demi pesoalan. Apakah ini suatu bentuk ujian yang dinamakan perpisahan? Poyo. Adakah aku akan bertemu lagi dengan mereka? Ya. Mungkin. Kalau panjang umur. Aku rasa. Perasaan sebegini hanya diselami dari hati seorang guru yang ikhlas. Perasan! Tidak mengapa. Aku memang jejaka perasan.

Kesengsaraan aku bertambah parah dengan keserabutan yang melanda. Segala macam bentuk assignment yang perlu aku langsaikan. Major dan minor. Maklum sajalah. Aku kan masih menuntut. Menuntut di salah sebuah maktab tua di bandaraya Kuala Lumpur. Dalam tempoh cuti sekolah.

Namun terubat juga kedukaan. Akhirnya. Sementelah hari ini berlangsungnya majlis gilang-gemilang. Majlis Anugerah Kecemerlangan dan Penyampaian Hadiah. Di kesempatan itu. Akan aku gunakan sebaik mungkin untuk beramah mesra dengan murid-murid kesayanganku. Terimalah...

"Kajang Pak Malau kajang berlipat, kajang hamba mengkuang layu. Dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang hamba musafir lalu..."

*Sila baca bait-baitnya dengan lontaran intonasi yang sedih dan disulami dengan alunan nada yang terputus-putus.

P/s : Petang ni juga gua akan gerak balik ke Kuantan. Ahad ni pula gua akan ke maktab. Gua syak yang gua akan berada dalam keadaan yang sangat sibuk. So gua tak pasti sama ada gua boleh luangkan masa atau tidak untuk berblog dalam tempoh terdekat ini. Lu orang jangan rindukan gua sangat!

53 comments:

.::c!kzUrA::. said...

erm..sedih lak entry kali ni ek...
sabau ye... :)

Farid Abu Talib said...

kahkahkah. woit. pergi downtown cheras jgn lupa orang permatang pauh. kahkahkah.

poyotito's said...

peh nak cuti sekolah pun sedih?
betul punya cikgu lu nih

alif-mikail said...

selamat bercutiiiiiiii

er.. ber'maktab' lalalalala

Kikuri said...

Aku TERAMAT KAGUM dengan kau! For me... cuti sekolah adalah sesuatu yg much-awaited! No more waking at 5.00 am, no more driving at 6.00 am... no more jam.... no more traffic light yng lama mak mampus (ooppss sowie)... YIPEEEEEEE!!!!!

P/S
Tapi disebabkan aku mark for SPM, jadi cuti sekolah mmg takde maknanya... :(

razor said...

best siot...cuti2 m'sia a..

bila sekolah dah bukak balik, ko akan buat entry meroyan..percayalah...ehe

Hanim said...

Alahaiii...ni memang cikgu sejati ni

rahimin idris said...

ala, cuti je bai. nanti jumpa lagi.

BudAk hijAu said...

loh~cikgu mithali neh...
cuti sek adalah perkara paling beeeessshhhh.....yeaaahaaa...

Anasir said...

aku dah start rindu ngan ko...

prejudis said...

dia ade album solo

Kak Long said...

pantun pun salah!! orang "dagang pak malau dagang bertempat, dagang hamba musafir lalu" laaa..tu la org suh tengok cite melayu tanak..asyik layan smackdown jee..vampiro la..kejadahnya!

John Doe said...

selamat cuti bro

Did said...

itu la kelebihan cikgu...ada jgk masa bercuti. knp aku tade masa cuti mcm cuti skola? kenapa tak wujud cuti opis utk sebulan ke? aaaaarghhhh!!!

o-y-e-t-t said...

wa igt lu mau ke kajang...pekena sate selenggok dua

farhanaLicious said...

ahah! balik kuantan singgah pekan, kem salam kat mak cik gua. pastu lu masuk simpang permatang badak gak, kem salam kat sepupu gua!

wah. gena neh. gua da rindu neh.

sootsprite said...

kiranya ko cuti la sepanjang cuti sekolah ek?
besh giler!
aku jeles
huh!

tasikmerah said...

kawen cepat. ada teman di kala sunyi.

errr... lu ni dah kawen blom hah?

ha ha.

sAfFiYaHnAjLah said...

patut la semalam mata aku berkedip2..
rupanya rindu kat ko..

cikgu jane said...

salam....
cekgu sejati...nak komen sal cicak lar...dah telepas plak. ada anak sedara wa pegi jalan2 cari makan ngan mak bapak dia kat umah wa. dah balik umah dia, masuk2 terus nak minum kopi yang dia tinggal sebelum tu. dia minum2....lam kopi tu melompat sekor cicak. huhu...sampai sekarang dia sumpah x minum kopi...

Ajeem said...

setiap pertemuan pasti ada perpisahan...selamat maju jaya...hehee

Diloz said...

ish,aku sensitip kalau pisah2 ni.
tapi,kalau dengan KAU takpa!
haha.

p/s:best ke kuantan?macam las vegas tak?

azlin hashim said...

Bdk2 pulak melompat tinggi time cuti sekolah.. nie mesti cikgu kesayangan kat sekolah nih..

shampd said...

nanti call aku kite layan bola sesame.

Suka Bebel said...

eh, cikgu kau ni?hehe selamat bercuti lah

Si Kachak Suparjo said...

Perasan la lu. Sape yg nak rindu kat lu?


ngahahaha.

kojah said...

selamat petang cikgu...selamat bercuti cikgu...=)

ryurisora said...

teringat pulak kenangan dgn cikgu praktikel. sedih tul masa nak berpisah dgn diaorang. lagi2 yg hensem. terima kasih chekgu.....

dakchomey said...

huhu..ble ade student rase bengang jew nk lyn kerenah dorang kan.. tp klu xdew, rindu-rinduan..

Fiziy said...

dah tu, cuti sekolah ni cikgu cikgu semua buat ape?

btw, syabas jadik cikgu. aku teringin nak jadik cikgu, tp dah tersilap langkah. tak masuk pun maktab.. HOHO

mrblind said...

lu tak update..gua merusuh..

rOhock said...

gua dah mula merindui lu...wkakakakaka..selamat bercuti....

valsa nine said...

adehh.. bagus btol cikgu padel ni. hurm..

kat maktab mane? ble abis? igtkan da start posting. huhu

ble posting?

^-^

are-name said...

uhhh hati kapas rupanya beliau. selamat cuti sekolah

zairi said...

ko sedih2 ni, ko rasa anak murid ko sedih gak ke tinggal kan ko?ntah2 kat belakang..yes!!yes!!

padelkopak said...

cikzura,
saje buat gempak!

farid,
xde hal la!lu ade berani ke mau turun kl?

poyotito's,
tu la pasal!gua syak mmg gua dah ditakdirkan jadik cikgu bai.

alif-mikail,
tq bro!bab bermaktab tu mmg gua tak berkenan sangat.

kikuri,
tp ok ape!bley gak wat duit.

razor,
gua pon syak cm2 gak...

hanim,
memang sejati sister!bapak gua lagik la.

rahimin,
gua tau brader!tp 'hutang' banyak sangat ni.

budak hijau,
tak berapa nak mithali gak sebenarnya!

anasir,
nak hug?hahaha...

prejudis,
thanx bro 4 da info!

kaklong,
eh mana ade salah!cuba cek klu x caya.

john doe,
gua x berapa bercuti juga sebenarnya.

did,
gua tau lu jeles!

oyett,
gua mmg ade lepak kajang juga nanti!moh la kite...

farhana,
ah lu, kan gua dah cakap jgn rindu gua sangat!

sootsprite,
gua kena ke maktab juga!tu yg potong tu...

tasik merah,
mmg gua tengah mencari calon juga skang ni!

saffiyah,
ni yang gua rasa terharu nih!

cikgu jane,
ah klu gua tu, dah lama gua tumbang beb!

ajeem,
gua setuju ngan lu!

diloz,
best ar brader!lu cakap je nak apa, semua ade...

azlin,
macam tau2 jep ni!

shampd,
ok set!lu tunggu...

suka bebel,
lu baru tau ke?

suparjo,
gua kan jejaka perasan!

kojah,
gua rase sejuk sket hati ngan komen lu ni..

ryurisora,
gua pon handsome juga!

dakchomey,
lu ni mmg betul2 memahami la!

fiziy,
buat tahik mata la!acah je...

mrblind,
lu jgn macam2!nanti gua panggil pakcik2 rela kang.

rohock,
kan gua dah sound awal2 lagi!

valsa nine,
mmg dah posting!dah 2 thn ngajar.kteorang kdc la.thn depan abes la.kt IPT cheras.lu tau ke?

are-name,
dalam jiwa gua ni mmg ade bahagian yg sensitif juga!

zairi,
gua dah tanya dieorang!sume cakap rindu kat gua...

l.i.f.e said...

selamat datang ke kajang! eh, betul ke kamu ke kajang ni?
haihhh..hentam saja lah

Rajuna said...

kah kah kah ini budak kpli ke apa ni? kah kah kah<-tibe je ketawa macam ni apahal.

pjoe said...

selamat bercuti cikgu!
jgn nakal2 tau!

Jembalangz said...

aku baru first time lepark sinin pun dah rindu kat lu nin

padelkopak said...

life,
gua mmg akan ke kajang juga!!maklumlah maktab gua kan di ibu kota KL...

rajuna,
kah kah kah.gua mmg budak kpli tapi versi kdc la brader!kah kah kah.

pjoe,
time kasih en pjoe!gua bukan dapat bercuti sangat pon.

jembalangz,
lu jgn macam2 brader!gua ni blom kawen lagi...

rOhock said...

dah habis bercuti ker

Pecah Kepala said...

buat extra class la cekgu.
dera murid sikit.

padelkopak said...

rohock,
x start bercuti pon lagik!sbb kena blaja kat maktab skang ni.

pecah kepala,
bukan xnak buat tapi skang kan cuti sekolah.so kena tunggu la tahun depan nak dera dieorang!hehe.

hafiz said...

bro padel. ko hati2 di jalan raya!

Cik Zura said...

uihkz..cuti sekolah...ke cuti blog nin..dah sawang dah nin

padelkopak said...

hafiz,
ok thanx bro!tp skang gua bz sampai jarang2 dah duk atas jalan raya...

cik zura,
dua-dua pon bukan!gua tengah bermaktab skang ni.bz giler beb...

BudAk hijAu said...

cikgu..bercuti tls blog jgk kah...??

are-name said...

encik padel yg kopak,

pemberitahuan bahawa beta sudah link-kan teratak tuan hamba di istana beta. sekian

padelkopak said...

budak hijau,
act gua tak bercuti menulis blog, tp keadaan memaksa!gua bz tahap dewa di maktab skang ni...

are-name,
silakanlah wahai tuan hamba!beta sudi mencemar duli...tetapi teratak beta cuma teratak buruk!sudikah tuan hamba?

biskutrajin said...

aku tau...ko nangis sensorg dlm toilet cikgu mase las day skolah ritu kan?hahaha

hafiz said...

Bro padel. Ko ape kabar! Salam iduladha!

padelkopak said...

biskutrajin,
aduh, mcm mana ko boleh tahu ni!!kantoi la pulak kan...

hafiz,
salam aidil adha juga buat kamu bro..